Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Praca w biurze podróży - informacje zawodowe

Specjalista ds. turystyki, czyli pracownik biura podróży.
Co trzeba umieć, żeby otrzymać taką pracę. Na czym ona polega. Czy wymagane są studia zawodowe.  Jakie są zarobki. Jakie możliwości rozwoju.
W artykule tym omawiamy kolejno wszystkie te zagadnienia.

Szkolenie: Specjalista ds. turystyki. Pracownik biura podróży.

ZAROBKI
Osoby, które zatrudnione są w biurach podróży mogą liczyć na pensję w wysokości 1,5 – 3 tys. zł miesięcznie. Mówimy tu o pensji podstawowej, bez dodatkowych apanaży. To ważne, ponieważ niektórzy pracodawcy dzielą wypłatę na dwie części:
1)    stała miesięczna pensja
2)    prowizja od sprzedanych wycieczek
Prowizja liczona jest w sposób różny. Najczęstsze możliwości to:
- procent od obrotu całego biura,
- procent od wycieczek sprzedanych przez konkretnego sprzedawcę.
Jak duża jest prowizja? Wszystko zależy od Twojego pracodawcy, od tego jak dużą sprzedaż ma biuro, itd. Z reguły jest to około 0,5-1% od tego, co sprzedasz. Tak więc, np., klient kupuje wycieczkę za 5 tys. zł, masz ekstra 50 zł. W biurach, które mają duży obrót, w ten sposób można zarobić naprawdę sporo. Wystarczy sprzedać kilka wycieczek w ciągu dnia. Szczególnie w trakcie sezonu, wielu specjalistów ds. turystyki, „wyrabia” dodatkowo po kilka tys. złotych miesięcznie!

W rozumieniu właścicieli biur, taki system, ma motywować pracowników do większych starań. Na rękę, zagwarantowane masz np. 1,5 tys., a jak się sprawdzasz i masz wielu klientów, to zarabiasz dodatkowo drugie tyle.

Oczywiście istnieją różnice regionalne. Trochę inne pensje są na Śląsku, w Warszawie, inne w Białymstoku czy Lublinie. Różnią się też poszczególne biura. W tym samym mieście można zarobić dwa razy więcej lub mniej. Jak wszędzie, tak i tu, liczy się klasa pracownika i jego umiejętności.

Zawód ten ma jeszcze jedną specyfikę. Klienci przyzwyczajają się do konkretnych osób i korzystają przez lata z usług danego biura właśnie dlatego, że pracuje tam ta, a nie inna osoba. Dlatego po kilku latach pracy, specjalista ds. turystyki powinien mieć grono stałych klientów. Im większa to grupa, tym lepsze zarobki.

Aktualne oferty pracy. Specjalista ds. turystyki

MOŻLIWOŚCI ROZWOJU
Obserwuję tę branżę od lat i wydaje mi się, że spora cześć pracowników biur podróży, z całego zawodu, najbardziej lubi służbowe wyjazdy (study tour). Są to najczęściej tygodniowe imprezy, w trakcie których, pracownicy wizytują hotele i korzystają z oferty wycieczek fakultatywnych. Wszystko po to by lepiej poznać produkt, który będą później sprzedawać. Leci się więc np. na Kretę, do Egiptu, Portugali czy Bułgarii, spotyka pracowników innych biur, wymienia się doświadczeniami, rozmawia z rezydentami, itd. Wszystko w przyjemnej, niemal wakacyjnej atmosferze. Kto chce dobrze doradzać swoim klientom i dużo sprzedawać, jeździć powinien. Po latach pracy w tym zawodzie ludzie znają niemal każdy hotel, niemal w każdym turystycznym kraju.

Study toury organizowane są poza sezonem. Najwięcej wiosną, tak żeby poznać hotele i inne atrakcje wycieczek, zanim zacznie się największy ruch w branży. Początkujący pracownicy jeżdżą na kierunki podstawowe, takie, które trzeba dobrze znać w pierwszej kolejności (tu jest najwięcej klientów). Ci bardziej doświadczeni, którzy „wszędzie” już byli, chętnie wybierają egzotykę, Wenezuelę, Kenię, Dominikanę, Sri Lankę, Tajlandię…

Study toury najczęściej nie są bezpłatne. Ich koszt to od 700 zł (Bułgaria, Grecja, itp.) do kilku tysięcy w przypadku imprez egzotycznych. Najczęściej to około 1 tys. zł. Kto płaci? Różnie. W niektórych biurach pracodawcy (tak jest rzadziej), w innych pracownicy. Częsta forma to podział kosztów po połowie.
Bywa, że touroperatorzy nagradzają swoich najlepszych agentów bezpłatnymi wyjazdami.

Awans zawodowy? Oczywiście jest możliwy. Moi koledzy, z którymi zaczynaliśmy turystyczną przygodę kilkanaście lat temu, pełnią dziś ważne, kierownicze stanowiska. Ktoś jest ważnym dyrektorem, a zaczynał jako student od praktyk; ktoś był rezydentem, a dziś ciągnie całkiem spore biuro.

UMIEJĘTNOŚCI
Mamy trzy rodzaje biur podróży:
1.    Agencje turystyczne (biura agencyjne) - czyli sklepy, które sprzedają wycieczki organizowane przez inne biura. Same nie mają prawa organizować imprez turystycznych.
2.    Biura touroperatorskie – te, które organizują i realizują imprezy turystyczne.
3.    Biura, które łącza obie formy działalności.

Od miejsca pracy zależy zakres umiejętności, których pracodawca będzie wymagał.

* Sprzedaż oferty AGENCYJNEJ.
Oczekiwana jest przede wszystkim znajomość:
- systemów rezerwacyjnych, m.in. Merlinx, BlueVendo, Tom, Sykon, Secur…;
- destynacji turystycznych: kraje, kurorty, hotele, wycieczki fakultatywne, inne atrakcje turystyczne; musimy wiedzieć jaki hotel polecić i jak pomóc klientowi wybrać najkorzystniejszą dla niego ofertę.
Umieć powinniśmy także:
- przygotować ofertę dla klienta i ją zaprezentować: telefonicznie, drogą mailową i w kontakcie osobistym;
- współpracować z centrami rezerwacji i działami współpracy agencyjnej touroperatorów;
- anulować umowy, przyjmować skargi i reklamacje.
Znać musimy również:
- ubezpieczenia turystyczne z punktu widzenia sprzedawcy i klienta biura;
- promocje, m.in. first i last minute.

* Tworzenie oferty WŁASNEJ.
Niezbędne są umiejętności:
- pisania i kalkulowania programów wycieczek;
- realizacji tych programów: rezerwacja hoteli, przewoźników, posiłków, biletów, pilotów, przewodników, itd.;
- kontaktu z lokalnymi touroperatorami;
- odprawy pilota i nadzoru nad przebiegiem wycieczki;
- dokładna, praktyczna znajomość uwarunkowań prawnych organizatora turystyki, regulacji najnowszej ustawy, zezwoleń, ubezpieczeń i gwarancje bankowych.

STUDIA
Nie ma wymogu ukończonych studiów na kierunku turystyka. Znam wiele osób w branży, które są absolwentami zupełnie innych specjalizacji. Moim zdaniem, jednym z lepszych posunięć dla osób, które chcą związać się z ta branżą są studia lingwistyczne. Znajomość języków, zawsze się tu przyda. Jeśli już ktoś chce studiować turystykę, to powinien bardzo starannie wybrać uczelnię. UWAGA! Na wielu kierunkach o tej nazwie jest czysta teoria. Nie ma np. zajęć z systemów rezerwacyjnych! Dokładnie sprawdźcie program. Przeanalizujcie go pod kontem wymagań jakie postawią wam pracodawcy. Dowiedzcie się, czy uczelnia zapewnia dobre zajęcia praktyczne. Ładna nazwa szkoły nie wystarczy. Liczą się konkretne umiejętności. I tylko to!

Napisał: Krzysztof Matys, 03.11.2011.
 

Akademia Turystyki.
Kształcimy specjalistów: rezydent biur podróży, pilot wycieczek, pracownik biura podróży >>>

Wycieczka do Uzbekistanu