akademia_turystyki
Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Scenariusz interpretacji dziedzictwa

Interpretacja dziedzictwa z udziałem pilota wycieczki. Wieś Dorze w południowej Etiopii. Scenariusz i rekwizyty.

 
Interpretacja powinna mieć formę interaktywną
Wydarzenie nie może polegać na tym, że ktoś mówi i pokazuje, a turyści tylko słuchają!
Od pilota oczekujemy aby swoim przykładem zainspirował turystów do aktywnego uczestnictwa w zabawie. Jeśli przyjeżdżamy do miejsca, które ma przygotowaną prezentację, pilot pomaga miejscowym przełamać lody i skrócić dystans między turystami, a przedstawicielami lokalnej społeczności.

W omawianym przypadku:
  • Pilot pierwszy wkłada elementy tradycyjnego stroju, perukę wojownika, bierze włócznię i pokazuje turystom jak ciekawe, pamiątkowe zdjęcia mogą sobie w tym miejscu zrobić.


     
  • Pilot pierwszy próbuje świeżo upieczonego lokalnego chleba, pokazując, że jest to bezpieczne, a spróbować warto, bo to jedna z niepowtarzalnych szans dotknięcia tej kultury.
  • Generalnie pilot zachowuje się jak dobry znajomy miejscowych. Jest ciekawy świata! Zagląda, dotyka, inspiruje turystów:
- wchodzi do domu, który miejscowi przeznaczyli do zwiedzania, i zaprasza do niego turystów;
- wącha sfermentowany półprodukt insetii służący do wypieku chleba; turyści pójdą za jego przykładem;
- próbuje prząść nitkę bawełny.
 
Scenariusz:

I. Droga do wsi Dorze.
  1. Rano wyjeżdżamy z Arba Minch. Przejazd zajmie ok. godziny. W drodze pilot opowiada o Dorze, o insetii, zwanej fałszywym bananowcem. Insetia jest podstawą wyżywienia, dlatego też w sposób szczególny traktowane są jej zbiory – rytuały, obyczaje. Uwaga żeby przypomnieć turystom o różnicy temperatur – w Arba Minch jest gorąco, we wsi Dorze będzie rześko, a nawet chłodno (w zależności od pory roku), ze względu na różnicę wysokości! Na wszelki wypadek niech wezmą coś z długim rękawem.
  2. Po wjechaniu na tereny zamieszkałe przez Dorze, przy drodze będziemy mieli wywieszone tradycyjne tkaniny, stroje ludowe – krótko omówić. UWAGA! Dobre miejsce na foto-stop: widok z gór i zabarwione na czerwono drzewa kusso – turyści już wiedzą jakie znaczenie ma ta roślina w historii i kulturze Etiopii, zostało to wcześniej omówione, teraz chętnie zobaczą drzewa w naturze.
II. Wieś Dorze. Właściwa interpretacja dziedzictwa, czas: od 60 do 90 minut.
  1. Przywitanie z lokalnym przewodnikiem.
  2. Wejście do zagrody przeznaczonej na interpretację – krótkie omówienie budownictwa Dorze – pokazujemy pędy bambusa (szkielet budynku) – każdy może wziąć do ręki, dotknąć, tłumaczymy zasadę osiadania budynków, budowy domu dla młodej pary i symbolikę kształtu domu (głowa słonia) – turyści sami pokazują gdzie są oczy, uszy, trąba.


     
  3. Wnętrze domu. Humor – ciemno, trochę straszymy. Jak wzrok się przyzwyczai turyści rozpoznają: miejsce do spania rodziców i dzieci, spiżarnię, zagrodę dla zwierząt, podstawowe sprzęty, palenisko. Omawiamy rolę dymu.
  4. Na zewnątrz, wyrób tradycyjnych tkanin: przędzenie; tkanie. Turyści próbują swoich sił.
  5. Insetia: szatkowanie rośliny, fermentacja (wąchamy!), wypiek (próbujemy czy smaczne). Wyrób lin z włókien łodygi.


     
  6. Lokalny alkohol (bimber) o smaku czosnku! Testujemy.
  7. Stroje ludowe – przebieramy się i robimy zdjęcia.
  8. Tańce: najpierw bawią się lokalni, później dołączają turyści.
  9. Wolny czas, turyści mogą kupić elementy tradycyjnego stroju i inne pamiątki rękodzieła. Czas na skorzystanie z toalety.
  10. Pożegnanie i odjazd. W autokarze podsumowanie. Pytamy turystów o to co im się najbardziej podobało. Ewentualnie uzupełniamy to, czego nie zdążyliśmy opowiedzieć wcześniej.
 
Rekwizyty:
 
a)      pilot na ten dzień może włożyć charakterystyczny kapelusz, koszulę lub szalik, coś co zakupił w trakcie poprzedniej wizyty w tym miejscu; jeśli nie ma, to kupuje lub pożycza od razu po przyjeździe na miejsce interpretacji – miejscowi chętnie użyczają, wiedzą, że to działa na ich korzyść!
b)      na miejscu interpretacji: bambus, liście, którymi pokrywa się domy, bawełna w formie naturalnej, nić bawełniana, próbki tkanin, sprzęty domowe, insetia, stroje ludowe, włócznia, miecze, tarcze…
 
Insetia (ynsetia, ensete), ensete adulis, fałszywy bananowiec.

Więcej:
Etiopia, plemiona Południa, Mursi, Arka Przymierza, itd.

Autor: Krzysztof Matys
krzysztofmatys.pl


Polecamy kursy realizowane w ramach Akademii Turystyki:

Kurs pilotów wycieczek

Szkoła mistrzów pilotażu
Dodatkowe szkolenie dla pilotów wycieczek. Pracuj dla najlepszych!

Wycieczki na Litwę. Wycieczki do Wilna, Trok, Kowna, Druskiennik. Wycieczki na Białoruś
Wycieczki do Gruzji, Swanetia, Tbilisi, Batumi, Armenia