Wyszukiwarka





Sonda
Czy korzystasz/korzystałeś z korepetycji?
TAK
NIE



Poleć nas
E-mail docelowy:

Twój e-mail:

Twój podpis:


Pamięć czy myślenie?
Co jest ważniejsze, pamięć czy myślenie?

Istotą tego pytania jest przekonanie, że informacje może przechowywać, na przykład komputer, że potrzebne dane możemy w każdej chwili odnaleźć w Internecie. W związku z tym niektórzy formułują twierdzenie, że nie ma co obciążać się pamiętaniem.
Czy tak jest naprawdę? Zastanówmy się nad tym. Przyjrzyjmy się stereotypowym wyobrażeniom na ten temat.
Często słyszymy stwierdzenie, że trzeba rozumieć, a nie uczyć się na pamięć. To oczywiście prawda. Ale warto zwrócić uwagę na parę istotnych szczegółów.
  • Czy jeśli dziś coś „rozumiesz”, to będziesz także „rozumiał” to za rok czy za lat pięć? Pytanie właściwe brzmi: Czy będziesz PAMIĘTAŁ to, co rozumiałeś? Najlepiej odwołać się do przykładu. Kiedyś, w szkole, „rozumiałem” dużo z chemii i fizyki. A teraz, po latach? Teraz już nie, bo zapomniałem.
  • Rozumiesz zawsze na podstawie czegoś, czyli danych, które pamiętasz.
  • Jeśli myślisz, to zawsze o czymś. To, o czym myślisz, przechowujesz w pamięci.

Pamięć jest systemem operacyjnym, bazą do procesów myślowych.
Im więcej WIESZ (pamiętasz) tym więcej możesz WY-MYŚLEĆ.

Zatem pamięć jest ważnym elementem twórczego myślenia czyli kreatywności. To bardzo ważne zagadnienie, ale o nim powiemy przy innej okazji.

Jest jeszcze jeden ważny aspekt pamięci. Jest nim pewność, czyli przekonanie dzięki któremu możemy uczyć się i pracować bez stresu. Pamiętając (potrafiąc się uczyć) budujemy bardzo potrzebną ufność we własne możliwości. Wiele problemów emocjonalnych młodych ludzi (szkolny stres, niechęć do nauki, zaniżona samoocena, agresja itd.) może mieć swoje źródło w braku wiary we własne możliwości, w niezaspokojonym głodzie sukcesu. Bardzo często obserwujemy przypadki pozytywnych zmian zachowania oraz stosunku do szkoły i otoczenia u uczniów, którzy, dzięki treningom sztuki uczenia się, zaczynają odnosić szkolne sukcesy.

Rzeczywiście jest tak, że nadszedł czas ludzi kreatywnych, że bardzo liczy się dziś zdolność do twórczego, swobodnego myślenia, i że w zwykłym przechowywaniu informacji mogą wyręczyć nas maszyny. Warto jednak uświadomić sobie, że pamięć jest pierwszym elementem nauki czegokolwiek, także nauki twórczego myślenia. Warto dbać o możliwości naszej pamięci. Warto świadomie podchodzić do procesu uczenia się.

Napisał: Krzysztof Matys
© Edusfera.pl


SZYBKIE CZYTANIE
Czytaj i ucz się 2-3 razy szybciej!
więcej