Jeśli Twoje dziecko nie skończyło jeszcze 10 lat, a Ty masz podejrzenia, że może znajduje się w grupie dzieci ryzyka dysleksji, to możesz to sprawdzić obserwując zachowania i pracę małego ucznia. Poniżej zamieszczamy kwestionariusz diagnostyczny, który możesz wykorzystać do oceny dziecka pod kątem zagrożenia dysleksją. Kwestionariusz powinien być wykorzystywany wówczas, gdy dziecko już zaczęło naukę czytania, czyli ma przynajmniej 6 – 7 lat.
1. Czy dziecko ma trudności z zapamiętaniem wszystkich liter?
2. Czy dziecko ma trudności z posługiwaniem się nożyczkami, linijką, długopisem?
3. Czy dziecko ma problem ze wskazywaniem poprawnie kierunków, stron?
4. Czy dziecko ma problem z wymową trudniejszych słów lub ich określonej kategorii?
5. Czy dziecko jest mało sprawne ruchowo: słabo biega, skacze, źle jeździ na rowerze, hulajnodze?
6. Czy dziecko nie potrafi poprawnie przyporządkować dźwięków mowy symboli graficznych (głosek do liter)?
7. Czy dziecko pisze litery i cyfry zwierciadlanie lub odwzorowuje wyrazy przez zapisywanie ich od strony prawej do lewej?
8. Czy dziecko przekręca słowa (kraktor zamiast traktor), zmienia przedrostki w wyrazach (zauczyć się), myli wyrazy o podobnym brzmieniu (woda-wada, pora-para, sława-słowa)?
9. Czy dziecko nie umie odróżnić głosek o podobnym brzmieniu (g-k, z-s, p-b, p-t), dlatego nie dostrzega różnic w parach wyrazów, takich jak: góra-kura, koza-kosa, pali-bali?
13. Czy dziecko ma problem z odróżnianiem i zapamiętaniem liter o identycznych lub zbliżonych kształtach, lecz inaczej położonych w przestrzeni (b-d-p-g-q, u-n, m-w, y-g)?
15. Czy dziecko ma trudności z odróżnieniem i zapamiętaniem liter o podobnych kształtach (m-n, l-ł-t, p-q, d-b, a-ą, e-ę, o-ó, i-j, c-ć-cz-ch, s-ś-sz, z-ź-ż, dz-dź-dż)?
21. Czy dziecko ma trudności z zapamiętywaniem i powtarzaniem informacji w określonej kolejności (dni tygodnia, pory roku, nazwy miesięcy)?
23. Czy dziecko gubi, przestawia, zamienia litery pisanych lub przepisywanych wyrazów?
24. Czy dziecko pisze mało czytelnie (laseczki, brzuszki zachwiane lub zniekształcone, brak połączeń między literami lub ich zbytnie skupianie)?
28. Czy dziecko ma problem z opanowaniem tabliczki mnożenia?
Jeśli na przynajmniej 30% pytań odpowiedzieć można „tak”, oznacza to, że należy uważnie obserwować postępy w nauce dziecka i zastosować kilka nowych elementów w jego pracy szkolnej. Im wcześniej zaczniemy pomagać dziecku, tym łatwiej pokona ono wszelkie trudności.
Opracowanie kwestionariusza: Anna Górska-Klepacka
©Edusfera.pl